به هست و نیست مرنجان ضمیر و خوش می باش

که نیستی است سرانجام هر کمال که هست

به هست و نیست مرنجان ضمیر و خوش می باش

که نیستی است سرانجام هر کمال که هست

سلام خوش آمدید

تاب و عتاب عالم نو

سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۴، ۰۷:۵۲ ب.ظ

دل و جان این همه نیست.

باید بین حافظ و نویسنده های روسی از یک طرف و روانشناسی به قول خودش مدرن یک مناظره راه بیاندازیم نازنین.

دیشب دختر ماه من می لرزید و به خودش می پیچید تا جلوی گریه کردن خودش را بگیرد و چه شبی شد برای ما.

امروز وقتی شبنم توی اداره از روی مهربانی ذاتیش سراغی از دخترم گرفت در دلم باز شد و درباره ناراحتیهاش لب باز کردم. ناگهان وقتی سعی کردم توضیح بدهم که معلم ادبیات به قول خودش برای بیرون کشیدن بچه ها از منطقه امن چه جوی از پوچ گرایی و قدسی زدایی از همه منابع ایمان و امنیت راه انداخته و دخترم توی این جو، چطوری دارد بال بال می زند، شبنم طرف معلم ادبیات را گرفت.

یا شاید هم من فکر کردم طرفش را گرفته 

شاید شبنم فقط داشت می‌گفت تعصب نداشته باش هیچ چیز قطعی نیست ...

اما من تند شدم بهش که بابا موضوع تعصب نیست موضوع اینست که کل کلاس با هم در هیچ و پوچ شمردن جهان و هر چه در آن است متفقند و خون دل را این وسط دختر من می خورد....

همه همکارهام می گفتند : "آخه اینم شد مطلبی که یه دختر نوجوون بابتش این همه به خودش بپیچه؟"

دقایقی از ناراحتی این که  وضعیت دخترکم درک نمی شد و کسی بهش حق نمی داد صدایم بالا رفت. 

چرا برای این خانمهای مهربان  مهم نبود که طفلک چقدر هر روزی که با معلم ادبیات و معلم تاریخ کلاس دارد بال بال می زند؟

 صدایم رفت بالا و این گزکی دستشان داد که  "بفرما ببین خودتم عین دخترت متعصبی!"

گفتم:" ببینین این که معلم ادبیات همه عواطف و معنویات بشری رو تحویل میده به تنازع بقا من به راحتی میتونم بگیرم بزارم یه گوشه دلم

ولی دختر من به این امید زنده است که عشق وجود داشته باشه...دختر من از" ما خلفت الجن والانس الا لیعبدون " یا هیچی نمی فهمه یا همه چیز رو روی این اصل میزاره ...اون دلش مثل دل ما وصله پینه ای و پر از  زخم و شکست و سرد و گرم روزگار نیست. اون وضعیت هردمبیل و باری به هر جهت و باشه تو راست میگی مخالفتم راست میگه منم راست میگم رو بر نمی تابه.... اون تمام مدت کلاس زجر میکشه و دم بر نمیاره   اما از عمق وجودش  خلوص میخواد...تمامیت میخواد

اون نمی تونه توی ظرفی که داروین آب دهن انداخته، غذا بخوره..."

ولی نشد اینها را جا بیاندازم...و فقط با زبان بدن و بالارفتن صدا و این چیزها  ثابت کردم که ماها یک مشت آدم متعصب عصبی هستیم که نه به عنوان دوست که به عنوان همکار و بغل دستی هم قابل تحمل نیستیم.

این بخشی از جنایت امروز من بود

بخش دیگرش بعد از اداره بود که تصمیم گرفتم پیاده بیایم چون پول نداشتم و توی راه کتاب صوتی تنگنا را گوش دادم

ای یاران و همراهان گرامی ادبیات روسیه را نخوانید و گوش هم ندهید...چرا که ادبیات کلا یعنی روسیه

ای عزیزان چرا کتابی که یک نویسنده روس درباره سرگشتگی روانی نوشته را گوش میدهید که بیاید توی لیست پرفروشها و من  وسوسه بشوم تمام بعد ازظهرم را باهاش بگذرانم و چند بار مردم مجبور شوند موقع رد شدنم از خیابان ترمز بگیرند که بلایی سرم نیاید؟

ای نویسنده محترم این که درباره من دیوانه ام یا نه به این تردستی طراحی می کنی و جملات ناب می نویسی قلمت طلا اما فکر عواقبش را هم بکن.

ما که همگی در معرض دیوانگی هستیم و امروز و فرداست که فکری بشویم آیا از اول دیوانه بوده ایم که اینطور فکر کردیم و این  طور عاشق شدیم و این طور زندگی کردیم و این طور کار کردیم 

یا تظاهر به دیوانگی کردیم تا تمام بی عقلی هایمان در عشق و زندگی و کار را توجیه کنیم

معلوم نیست چرا جمع می بندم اینجا که کسی جز من، دیوانه نیست.

بسیار بسیار تنگنا را پسندیدم ...وفتی رسیدم خانه جواد و علی داشتند همدیگر را قیمه قیمه می کردند  سعی کردم بینشان بایستم و جدایشان کنم نشد...خودم و جواد را از خانه بیرون انداختم و در فرصتی که در باز شد خودم برگشتم و جواد را راه ندادم...زد هرچیز شکستنی توی کمد کفش بود را شکست و بعد خانه را ترک کرد...دقایقی بعد برگشت

کاپشنش را دادم که به خاطر سرما، ترک کردن خانه را نصفه نیمه رها نکند ....

یک ساعتی که نبود سوزی از غم در سکوت خانه پیچید علی هم به خودش می پیچید از نگرانی و اصرار می کرد بروم دنبال جواد .

من بقیه تنگنا را گوش دادم ...تمام که شد...جواد که برگشت....تازه دو تا چراغ توی ذهنم روشن شد....جواد دارد نقشی را به خودش و نقشهایی را به ما القا می کند و ما داریم تحت کارگردانی او بازی می کنیم و من امروز به مدد تنگنا این بازی را بر هم زدم!!!

از اندازه های معمول کله ام بیرون رفتم و بزرگتر نگاه کردم...

الحق جواد صاحب یکی از آن مغزهای احترام برانگیز است...

کاش با برهم زدن بازی اش، نمی شکستمش.هر چند لازم بود!

حالا فقط مانده که بازی معلم ادبیات را بشکنم.

چطور است یک مناظره راه بیاندازم بین فروید و حافظ

فروید بگوید جذابیت باسن بزرگ در زنان به خاطر این است که این طور زنها بهتر بچه به دنیا می آورند و این مال تنازع بقاست.

حافظ بگوید جذابیت قد بلند در معشوقگان به خاطر این است که قد بلند ما را یاد سرو می اندازد و سرو هم نماد جاودانگی است

بعد خودم بایستم وسط و بگویم هر دو عزیز یک چیز می گویید منتهی با دو لهجه.

بعد دخترکم با چشم گریان بپرد وسط و بگوید مامان متنفرم ازاین هردمبیل بازی هات ...از این، همه را قبول کردنهات

مامان تو دیوانه ای ....

بعد نویسنده تنگنا بیاید و بگوید 

من هیچ صحبتی ندارم...

.اصلا چطور است تنگنا را بخرم و به معلم ادبیات دخترم هدیه بدهم؟....

 تقاضای کمک دارم...اگر تا اینجای مطلب درازم را خوانده ای کمکی بکن ...

خصوصا از آقای دکتر رضا صادقی که دستی بر آتشی که از آن حرف می زنم دارند تقاضای کمک دارم 

البته شک دارم خواننده این مطالب آشفته باشند....

 

 

نازنین

من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان

تاب و عتاب عالمی می کشم از برای تو

 

 

  • ۰۴/۰۸/۱۴
  • .

نظرات (۲۴)

سلام

ب نظرم اصلا نگران حرفهای معلم ادبیات نباشید 

دیر یا زود دخترتون باید تو این فضا قرار می‌گرفت 

زمانی ک ما تازه دانشجو شدیم و از فضای بسته دور و برمون وارد اون فضای باز و عجیب و غریب رشته روانشناسی و کلا دانشگاه شدیم همه این حالتها رو تجربه کردیم ...

سخته درد داره 

ولی بالاخره آدم باید باهاش رو ب رو بشه 

حالا ک با این وضع باز جامعه طبیعیه ک زودتر نوجوونها بخوان با این فضاها مواجه بشن ....

شما فقط همراهش باشید ...

با همین دنیای کتابها اشناش کنید ..

خصوصا کتابهای آقای حائری شیرازی..کتاب تعلق، تفکر ...

ب نظرم تو همین کتاب تفکر بود ک میگفتن پوچ گراها درست میگن دنیا پوچه ولی مشکل اینه ک همینجا متوقف میشن ... خب حالا ک دنیا پوچه تو باید چطور از این پوچی نجات پیدا کنی؟ (ی همچین مفهومی ) که یعنی اگر آدم ب پوچی این دنیا رسید قدم بعدیش باید ب خدا برسه ... ولی پوچ گراها قدم بعدی رو برنمیدارن...

 

رمانهای نادر ابراهیمی رو بهش معرفی کنید 

 

این کتابها دنیای بزرگ و بامعنای اسلام گراها رو ب نوجوون معرفی می‌کنه و اونقدر توش غرق خواهد شد ک از مواجه شدن با چنان افرادی نگران و مضطرب نشه

 

راستی

من هیچ وقت با رمانهای خارجی ارتباط نگرفتم ...

نه که نخونده باشم ... خوندم

ولی نتونستم تا آخر تمومشون کنم...

 

پاسخ:
نمی دونستم شما روان شناسی خوندین  
و فکرشو که می کنم چه عوالمی رو ناگهان تجربه کردین
و هنوز زنده و سرحالین ....خب پس ...آهان 
من کتاب تفکر و تعلق رو از عین صاد (ره) ندیده بودم 
ممنون بابت معرفیش

دلم براش می سوزه همه ش تو میدون جنگه ....
خوشا ایام ما...
هر معارضه ای داشتیم تو عالم کتاب و روزنامه بود 
نه تو صحن کلاسی که باید پر از امید و اعتماد به نفس باشه
بعدم چرا باید همه ش اونا سوال طرح کنن؟؟؟؟

راستی 

اینکه تو محل کار اونطور واکنش نشون دادید کاملا طبیعیه 

اونها درک نمیکنن ک شما ب عنوان یک مادر چقدر نگران اعتقادات و روحیه دخترتون هستید ... 

 

بیخیال قضاوت های بقیه...

 

پاسخ:
چاره ایم جز بیخیالی ندارم
  • الینا تیزرو
  • سلام 

    بنظرم شنیدن عقاید متفاوت خوبه و باعث میشه شخصبت خودت رو بهتر شکل بدی و خط فکر و احساساتت رو تمیز بسازیش

    کاملا نوع حرف زدنت با همکاران رو حق میدم اما شاید میشد یکمی هیجان کلامت کمتر میبود ( البته اصلا قصد سرزنشی نگفتم) 🥰

    برای دختر قشنگت نگران نباش بنظرم اگر کتاب خوندن علاقه داره براش تو فضای ادبیات هم ایران هم ادبیات جهان و رمان های کلاسیک بخر بخونه یا حتی کتاب شعر 

    خودم همسنش که بودم خیلی از افکار نویسنده های مختلف استفاده کردم و بنظرم مفید میشه واسش

    ادبیات روسی اگر سبک داستایوفسکی خوشت بیاد بنظرم بخون حتما😁

     

    پاسخ:
    من که خودمو بابت سروصدام تو اداره سرزنش میکنم 
    اما خوش به حالت الینا که کتابها محمل آشناییت با اندیشه ها و نگرشهای غریب و متفاوت شد 
    کاش دختر منم فقط تو کتابا تعارض پیدا می کرد

    به هر حال دستپاچگیم با حرفهای شما برطرف شد
  • الینا تیزرو
  • واقعیتش تعجب کردم از معلم ادبیات..

    چون خودم معلم های ادبیاتم واقعا کاری میکردن دیدم به فضای دنیای ییرون بد نشه پوچ نشه و امید رو زنده نگه داریم اصولا معلم های ادبیات از معنا و آرایه ها دلیل های قشنگ رو بیان میکنن ..

    پاسخ:
    منم تعجب کردم 
    بعدم کلاس جولانگاه القای عقیده نیست که 
    خودشم آدم افسرده ایه
  • الینا تیزرو
  • اصلا سرزنش نکن خودت رو این یک واکنش مادرانه اس که گاهی از دست خارج میشه

    عزیزمم نگران نباش از طریق آدم ها هم نیازه بالاخره

    اما درست میشه چون مطمئنم دختر عاقلیه🩷

    پاسخ:
    خیلی از محبتهات ممنونم🥰
  • الینا تیزرو
  • دقیقاا اسم جالبی گذاشتی روش😁

    خودش زمینه پوچی هست متاسفانه باعث میشه درونت پوچی حس کنی و دیدت هم سیاه و خاکستری بشه..

     

    پاسخ:
    بعله 
    البته که پایان شب سیه سپید است
  • الینا تیزرو
  • قربونت برمم🥰🩷

    دقیقاا 

    پاسخ:
    معلمه خودش حالش بده 
    میاد عرصه کلاسو به دست میگیره و میگه شماها برام تراپی هستین 
    دیروز همکلاسیهای دیگه دخترمم حالشون بد شده بود 
    آخه ملاحظه نمی کنه حرفایی که قبلنا مثبت هجده بود رو هم  میگه 

    سلام مجدد

    نه این کتابها مال اقای حائری شیرازیه، امام جمعه شیراز بودن ی زمانی 

    صفایی حائری یکی دیگه ست 

    اسماشون شبیه همه ولی خیلی با هم فرق میکنن 

    کتابهای آقای حائری شیرازی خیلی روون و قابل فهم پر از تمثیله 

    ولی صفایی حائری ی مقدار قلمبه سلمبه حرف میزنه

    پاسخ:
    به به 
    ممنون 
    خدمتشون ارادت ویژه داریم آقای حائری شیرازی رو 

    سلام صبح بخیر

    تفکر و تعقل برای آقای صفایی حائری نیست، برای آقای محی الدین حائری شیرازیه.

     

    فکر میکنم دوره‌ای که الان من دارم شرکت میکنم و آب روی آتش بوده بدرد دخترتون بخوره اگر اعل مطالعه است. 

    من توصیه‌م سکوت در برابر این جماعتیه که گفتید و کار کردن روی مبانی اسلامی. وقتی پایه‌ی مبانی سفت شد دست پر برگرده.

    تعریف دوره‌ی نوجوان خردمند از بنیاد شهید پالیزوانی هم خیلی شنیدم ولی نمیدونم رده سنیش به دختر خانم خودتون میخوره یا نه؟

     

    دوره‌ی ما اسمش مدرسه تربیت و رشد اسلامیه. سطح مقدماتی ما آذر تموم میشه و احتمالا بعدش باز عضوگیری داشته باشه. حاج آقای عباسی ولدی برگزار کننده‌شه. براتون تو نظر جداگانه‌ای مقرری و منابع رو مینویسم. 

    پاسخ:
    مدرسه تربیت و رشد اسلامی....
    اورکا 

    ممنونم واقعا که وقت میذارین و همراهی می کنین
    یکی از بچه ها هم شماره یه مشاور داد در مطلبی که قبلتر نوشته بودم 
    و با اون هم دارم صحبت می کنم

    برنامه درسی ترم اول

    ۱

    گام اول

    ۷ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب نیمه دیگرم کتاب اول کل کتاب

    کتاب بهانه بودن ۱ (مطالعه اختیاری)کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱ درس ۱

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۱ تا ۴

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۱ و ۲

    ۲

    گام دوم

    ۵ روز

    برنامه مطالعاتی

    جزوه چرایی و چگونگی مطالعه آثار شهید مطهری کل جزوه

    داستان راستان جلد اول کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۲

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۵ و ۶

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۳ و ۴

    ۳

    گام سوم

    ۳ روز

    برنامه مطالعاتی

    داستان راستان جلد دوم کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۳

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۷ و ۸

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۵

    ۴

    گام چهارم

    ۴ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب احیای تفکر اسلامی کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۴

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۹ تا ۱۰

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۶

    ۵

    گام پنجم

    ۵ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب نیمه دیگرم کتاب دوم کل کتاب

    کتاب بهانه بودن ۲ (مطالعه اختیاری)کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۵

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۱۱ و ۱۲

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۷و۸

    ۶

    گام ششم

    ۶ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب حکمت‌ها و اندرزها (بخش اول)ابتدای کتاب تا تعارفهای دروغین

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۶

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۱۳ تا ۱۵

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۹ و ۱۰

    ۷

    گام هفتم

    ۶ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب حکمت‌ها و اندرزها (بخش دوم)از تعارفهای دروغین تا ظهور هدایت بعد از ضلالت

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۷

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۱۶ تا ۱۸

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۱۱ و ۱۲

    ۸

    گام هشتم

    ۷ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب حکمت‌ها و اندرزها (بخش سوم)از ظهور هدایت بعد از ضلالت تا انتهای کتاب

    ره نامه‌ی امام خمینی ره کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۸

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۱۹ تا ۲۲

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۱۳ و ۱۴

    ۹

    گام نهم

    ۵ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب تا ساحل آرامش کتاب اول کل کتاب

    کتاب بهانه بودن ۳ (مطالعه اختیاری)کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۹

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۲۳ و ۲۴

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۱۵ و ۱۶

    ۱۰

    گام دهم

    ۹ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب سیری در سیره نبوی کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۱۰

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۲۵ تا ۲۹

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۱۷ تا ۱۹

    ۱۱

    گام یازدهم

    ۶ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب تا ساحل آرامش کتاب دوم کل کتاب

    کتاب بهانه بودن ۴ (مطالعه اختیاری)کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۱۱

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۳۰ تا ۳۲

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۲۰ و ۲۱

    ۱۲

    گام دوازدهم

    ۹ روز

    برنامه مطالعاتی

    کتاب هوای نفس کشیدن کل کتاب

    جهاد اکبر یا مبارزه با نفس کل کتاب

    جاذبه و دافعه علی علیه السلام کل کتاب

    طعم شیرین خدا جلد۱درس ۱۲و۱۳

    جلسات درسی

    تفسیر تربیتی جلسه ۳۳ تا ۳۶

    مبانی تربیت و رشد اسلامی جلسه ۲۲ تا ۲۴

    .
    🔴اگر صوت ها رو میخواهید جلو تر از برنامه بشنوید اینجا دسترسی دارید😍
    🗄آرشیو جلسات مبانی👇

    http://mtarbiat.ir/mabani2/?login=true


    🗄آرشیو جلسات تفسیر تربیتی
    .
     از جلسه ۱ تا جلسه ۱۳۲👇
    https://ketabefetrat.com/tafsir/
    .
    از جلسه ۱۳۳ تا آخر
    https://eitaa.com/baygani_tafsir_ostadabbasivaladi/20
    .

    سایت :

    https://mtarbiat.ir/

     

    کانال‌های مرتبط پایین سایت هست

    اگر خواستید ببینید چه خبره صوت جلسه اول مبانی رو گوش بدید 

    پاسخ:
    نمی دونم چطوری ازت تشکر کنم 
    خانوم معلم تو بی نظیری
  • الینا تیزرو
  • چی بگم ..

    بنظرم چندتا از مادرا جمع بشید و با مدیر صحبت کنین که خدایی نکرده مشکل اساسی پیش نیاد

    پاسخ:
    نمی دونم

    ان‌شاءالله که مفید باشه براش

     

    بابت جمله‌ی 

     

    "تفکر و تعقل برای آقای صفایی حائری نیست، برای آقای محی الدین حائری شیرازیه."

    عذر میخوام. فکر کنم با لحن بدی منتقل شد.

    پاسخ:
    نه مادر من 
    نه خواهر من 
    چطور مگه؟ 

    برای دخترتون خوشحالم که مادر دغدغه‌مند و بفکری داره:)

    پاسخ:
    من برای بچه های شما خوشحالترم 
    ده هیچ جلوترین
  • 💕 پسر خوب 💕
  • ماشاء ا...

    چه همه نظر

    خب من دیگه حرفی ندارم...

    قطعا درست میشه با نظر دوستان

    پاسخ:
    باشه

    فکر نمیکنم. همین امروز غصه‌شون رو خوردم و میخورم. 

    خیلی دارم کوتاهی میکنم

    پاسخ:
    نه من مطمئنم که نه غصه لازم نیست.
     تو خوبی و مادر کافی ای هستی
  • °•ســــائِلُ الزَّهـرا•°
  • دور گردون گر دو روزی برمراد ما نرفت

    دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

    حافظ

     اینجا مهمتراز هرچیزی وهرکاری محافظت از دخترتونه.

    واکنشی که شما نشون دادید، ناشی از عشق عمیق و محافظت از روح لطیف و اعتقادات دخترتونه.کاملا درکتون میکنم.

    اینکه دخترتون الان تواین وضعیته، نشون میده که چقدر عمیق فکر میکنه.دختر شما نه تنها تو مدرسه تحت فشاره، بلکه تو خونه هم در حال مدیریت کردن تلاش شما برای محافظت از اونه.

    برای دخترتون سنگر امن بسازید تو خونه.

    احساساتشو تایید کنید وبهش بگید که درک میکنیدش واحساساتش کاملا طبیعیه.

    بگین که بین دیدگاه معلم و واقعیت  تفاوت قائل بشه. معلم نظریه‌ای رو آموزش می‌ده (مثل نظریه داروین) و این نظریه در دنیای آکادمیک مهمه. اما لزوماً تفسیر نهایی از کل هستی نیست. در خانه و قلبش، حقیقت خودش رو نگه داره.

    کاملا درک میکنم که چقدر میتونه سخت باشه این دوگانگی.مواظب روحیه دخترتون باشید و آرامش خودتون رو برای آرامش دخترتون حفظ کنید.

    پاسخ:
    این نکته که گفتین نه تنها تو مدرسه که توی خونه هم در حال مدیریته 
    چقدر درد داشت
    ممنونم

    ابتکار جالبی بود برای بیرون کردن پسرتان
    اما دلم سوخت برایش.
    بیرون نکنید هیچ وقت پسرها را.
    آنها خودشان به اندازة کافی بیرونی هستند.
    اما وقتی بیرون هستند 
    امیدشان این است که در خانة مادری باز است.

     مراسم مادر که تمام شد
    گفتم الان می روم خانة مادر یک چایی داغ به من می دهد تمام خستگی این مراسم تمام می شود
    یک لحظه یادم آمد این مراسم مادر بود
    و آنجا بود که تازه فهمیدم در خانة مادر بسته است.
     

    پاسخ:
    خدا رحمتشون کنه مادر رو ....
    چه عجب یکی هم برای این پسر بیچاره دلسوزی کرد.
    باید از دلش در بیاورم...
    گناه داشت طفلک
    نباید بیرونش می کردم
    و خیلی براش سنگین بود

    سلام، جلسه ۱۵ و ۱۶ مبانی مستقیما درباره علوم انسانی غربی بود. اگر دختر خانم‌تون خواستند گوش کنند.

    پاسخ:
    ممنونم تشکرات

    سلام ممنون از اینکه سر میزنید و از حسن اعتماد شما.
    چیزی که من از زندگی و از دین فهمیده ام این است که :
    ما وظیفه داریم برای رشد فرزندان خود تلاش کنیم.
    نه به دلیل اینکه تلاش ما در رشد آنها تأثیر دارد.
    بیشتر به این دلیل که تلاش ما اجر دارد و بخشی از وجود خودمان را می سازد.
    لیس للانسان الا ما سعی.
    اما فرزندان ما و تمام انسانهای اطراف ما موجوداتی آگاه و آزاد هستند و خودشان راه را انتخاب می کنند و مسئولیت این راه نیز بر عهده ی خود آنهاست.
    دنیای فرزندان ما پر از خطر است. اما این خطرها دلیلی برای محروم کردن آنها از زندگی نیست.
    خداوند رزق آنها و ما را تضمین کرده است و این رزق معنوی و فرهنگی نیز هست:
    لاتقتلوا اولادکم خشیت املاق
    نحن نرزقهم و ایاکم.

    آنچه بیش از همه در زندگی فرزندان تأثیر دارد دعاست
    قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعائکم.
    دعا بفرمایید.
     

    پاسخ:
    خیلی ممنونم استاد از حضورتون و از پیام ارزشمندتون
    تکبر! 
    تکبره که پدر ما رو در آورده.
    به انسان در عصر جدید گفته اند دست بگیر روی زانوی خودت، تعقلت، مطالعاتت، دوره های فرزند پروری که میری و نمیری 
    به انسان رشنال گفته ان 
    دیگر تمام شد...خودتی و خودت
    ماها شاید دستی به دعا بلند کنیم اما رویمان به سمت هزار و یک چیز هست الا مخاطب دعا 
    اصلا به این که قضیه از دست ما خارج است توجهی نداریم 
    واقعا تازه دارم میفهمم که نه تنها در مورد بچه ها 
    که در مورد خودم هم کاری جز دعا از دستم بر نمیاد 
    حالا حساب کنید یک عمر خودمان کدخدا بوده ایم چطوری بلد باشیم دعا کنیم ...
    چطوری کاسه را رو به بالا بگیریم
    خیلی وقتها کاسه را پر می کنند و ما کج می کنیم و می ریزیم

    جلسات مبانی  گام دهم درباره داروین و تنازع بقا بود. 

    هی من میام رو این پست نظر میذارم حالا :) 

    پاسخ:
    خیلی خوب کاری می کنی حالا
    ماهم شروع کردیم این  جلسات مبانی رو
    بابتش هر چی دعات کنم کمه

    خوشحال شدم که شروعش کردید:))))

    پاسخ:
    دوست دارم دخترم هم گوش بده

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی